1. DEFINITIES
1.1. « MENATAM » : MENATAM NV, met zetel te 5020 Suarlée, Rue du Réemploi 4, België en ingeschreven bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder n° 0421.312.867.
1.2. « Project » : het gepersonaliseerde project van de Koper bestaande uit de aankoop en/of installatie van een keuken of van een Binnenhuisinrichting in België, specifiek ontworpen voor de Koper.
1.3. « Producten » : het geheel van de Producten en producten die te koop worden aangeboden door MENATAM en worden aangeboden aan de Koper voor de verwezenlijking van zijn/haar Project.
1.4. « Binnenhuisinrichting » : een Project dat betrekking heeft op de verwezenlijking van een dressing, een badkamer of ieder andere binnenhuisinrichting.
1.5. « Koper » : de Koper-Consument of de Koper-Onderneming die een overeenkomst afsluit met MENATAM.
1.6. « Koper-Consument » : De consument in de zin van article I.1.2° van het Wetboek Economisch Recht, ofwel de natuurlijke persoon die een Project koopt bij MENATAM en die het voor niet-professionele doeleinden gebruikt en, wat betreft de toepassing van artikel 10 van deze algemene voorwaarden, de consument in de zin van artikel 1649bis van het oud Burgerlijk Wetboek.
1.7. « Koper-Onderneming » : De onderneming in de zin van artikel I.1.1° van het Wetboek Economisch Recht, ofwel iedere natuurlijke persoon en/of rechtspersoon die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft, met inbegrip van verenigingen, en die ook in deze hoedanigheid een contract met betrekking tot de aankoop van een project aankoopt bij MENATAM.
1.8. « Functioneel Project » : met een Functioneel Project wordt het volgende bedoeld :
- Onder een functionele keuken wordt het volgende begrepen: een uitgeruste keuken voorzien van een kookplaat, koelkast en spoelbak/mengkraan, zelfs al wordt één van deze producten geïnstalleerd in bruikleen door MENATAM.
- Onder een functionele inrichting wordt begrepen de inrichting die in haar primaire functie kan worden gebruikt, ook al wordt één van deze producten geïnstalleerd in bruikleen door MENATAM.
2. AANVAARDING VAN DE VOORWAARDEN
2.1 Huidige algemene verkoopsvoorwaarden – die integraal deel uitmaken van de overeenkomst – beheersen op exclusieve manier iedere mogelijke relatie tussen MENATAM en de Koper. De Koper erkent kennis genomen te hebben van deze algemene verkoopvoorwaarden en alle bepalingen hiervan te aanvaarden, behoudens andersluidende expliciete overeenkomst tussen de partijen.
2.2 De onderhavige algemene voorwaarden zijn van toepassing op iedere bestelling van een Project die in België wordt gesloten tussen de Koper en MENATAM, en dit uitsluitend ofwel via de website (www.eggo.be), ofwel rechtstreeks in een winkel.
2.3 Behoudens afwijkingen die schriftelijk worden bevestigd door MENATAM impliceert het plaatsen van een bestelling voor een Project door de Koper de onvoorwaardelijke aanvaarding door de Klant van deze algemene voorwaarden.
2.4 houdt de . MENATAM behoudt zich het recht voor om deze algemene voorwaarden te allen tijde te wijzigen. Lopende contracten blijven echter onderworpen aan de voorwaarden die van toepassing waren op het moment dat de verkoop gesloten werd.
3. TOTSTANDKOMING VAN DE OVEREENKOMST
3.1 Elke bestelling voor een Project is uitsluitend onderworpen aan de algemene verkoopsvoorwaarden van MENATAM, niettegenstaande eventuele algemene voorwaarden van de Koper.
3.2 Onverminderd de toepassing van artikel 15 van deze algemene voorwaarden, zijn de prijzen van MENATAM vast en definitief voor een periode van twaalf (12) maanden te rekenen vanaf de ondertekening van de bestelbon. In voorkomend geval aanvaardt de Koper dat de prijzen die voorkomen op de bestelbon kunnen worden geïndexeerd op basis van de index consumptieprijzen indien, op moment dat de bestelling in productie wordt geplaatst, zou blijken dat de bestelde Producten niet kunnen worden geleverd binnen de twaalf (12) maanden.
3.3 Door het ondertekenen van de bestelbon, erkent de Koper expliciet en ondubbelzinnig volledig geïnformeerd te zijn over het Project en de integraliteit van de technische en esthetische karakteristieken van het Project.
3.4 De prijzen vermeld op de bestelbon zijn uitgedrukt in euro en zijn gebaseerd op een vaste eenheidsprijs. De prijzen zijn exclusief belastingen, in het bijzonder exclusief BTW, die ten laste blijft van de Koper. Elke wettelijke BTW-verhoging die voorkomt tussen de uitgifte van de bestelbon en de factuur zal aan de Koper worden aangerekend.
4. BETALING EN KLACHTEN
4.1 Betalingen gebeuren via een voorschot van 30% bij ondertekening van de bestelbon en het saldo contant bij levering, tenzij uitdrukkelijk anders bepaald op het document ‘betalingstermijnen’, en moeten worden uitgevoerd op naam van MENATAM. De betalingsschijven worden als ondeelbaar beschouwd en zijn betaalbaar op de vervaldag, zelfs als bepaalde onderdelen geleverd worden met uitstel. De facturen zijn altijd betaalbaar op hierboven vermelde zetel MENATAM.
4.2 Betalingen in cheques of in contanten van meer dan 3.000,00 EUR worden niet aanvaard.
4.3 Bestellingen waarvoor een financieringsplan wordt aangegaan bij een krediet-partnerinstelling kunnen pas geregistreerd worden na schriftelijke aanvaarding van het dossier door deze laatste.
4.4 Klachten met betrekking tot facturen moeten binnen de 15 dagen na verzending ervan per aangetekende brief op de zetel van MENATAM worden ingediend. Zo niet, worden deze facturen als aanvaard beschouwd. Er wordt uitdrukkelijk overeengekomen dat de koper zijn betalingen in geval van een geschil tussen de partijen niet mag opschorten aangezien de verkoper bereid is zijn eigen verplichtingen rechtsgeldig na te komen.
5. TRANSPORT EN EIGENDOMSOVERDRACHT / LEVERING / UITPUTTING VAN DE VOORRAAD / PRIJZEN
5.1 Transport en eigendomsoverdracht
5.1.1 Op vraag van de Koper kan het transport door MENATAM uitgevoerd worden. Het risico op verlies of beschadiging blijft ten laste van de MENATAM tot op het moment van de levering van de goederen die het voorwerp uitmaken van de verkoop.
5.1.2 De eigendomsoverdracht in het voordeel van de koper vindt enkel plaats na de volledige betaling van de verkoopprijs in hoofdsom en kosten. Er bestaat een eigendomsvoorbehoud in het voordeel van MENATAM tot de integrale betaling van de verkoopprijs, waarbij MENATAM zich het recht voorbehoudt om niet-betaalde goederen terug te nemen op de vervaldag van de factuur nadat een laatste uitstel van 30 dagen werd gegeven om de verschuldigde bedragen te betalen. De Koper is ertoe gehouden om alle noodzakelijke maatregelen te nemen om de goede uitvoering van dit eigendomsvoorbehoud te garanderen ten opzichte van/door derden.
5.2 Levering
5.2.1 De levering moet plaatsvinden in een schone, droge, verwarmde, afgesloten … ruimte om elke beschadiging en diefstal te voorkomen. De Koper verbindt zich ertoe de ruimtes van de levering en plaatsing vrij te maken van elk voorwerp dat hinder kan veroorzaken en te zorgen voor de bescherming van de vloerbekleding op de plek waar de Producten geplaatst moeten worden en van het resterende meubilair dat hij laat staan tijdens de levering en de plaatsing.
5.2.2 Om het gemakkelijk parkeren en het efficiënt lossen van de vrachtwagen te verzekeren, moet er een parkeerplaats van 15 tot 25 meter (al naargelang er al dan niet een lift gebruikt wordt) gereserveerd worden. De reservatie van die parkeerplaats en de signalisatie ervan zijn net als alle andere stappen die daarmee samenhangen de verantwoordelijkheid van de Koper en dit eveneens in het geval voor latere leveringen. In het geval dat de benodigde parkeerplaats niet beschikbaar is voor het gebouw waar de goederen geleverd moeten worden, heeft MENATAM het recht om de levering te annuleren en een nieuwe datum in te plannen, zonder dat de Koper aanspraak maakt op enige vergoeding. Alle kosten in hoofde van MENATAM die bij die annulering van de levering komen kijken worden aangerekend aan de Koper.
5.2.3 De leveringsdatum kan door de Koper worden uitgesteld zolang de leverancier van MENATAM nog niet is gestart met de productie. Bij gebrek aan bewijs van het tegendeel, wordt voormelde productie verondersteld zes (6) weken voor de plaatsingsdatum die met de Koper is overeengekomen gestart te zijn. Indien de elementen die deel uitmaken van het Project al in productie zijn, kan de levering één keer worden uitgesteld, met de bijzonderheid dat de opslagkosten aan de koper in rekening kunnen worden gebracht zonder voorafgaande ingebrekestelling. Deze kosten worden in gezamenlijk akkoord begroot op 50,00 EUR per begonnen week van opslag, onverminderd het recht van MENATAM om compensatie te verkrijgen voor de daadwerkelijk geleden schade indien zij kan aantonen dat deze groter is.
5.2.4 Wordt er echter minder dan acht (8) dagen vóór de voorziene leveringsdatum en dus ook de dag van de voorziene plaatsing gevraagd om de levering van het Project de plaatsing uit te stellen, dan wordt een nieuwe leveringstermijn van zes (6) weken ingepland om MENATAM in staat te stellen levering en montage opnieuw efficiënt te organiseren.
5.2.5 Indien het uitstel minder dan 48 uur vóór de plaatsing wordt gevraagd, gaat de Koper akkoord met het betalen van een forfaitaire vergoeding van 250,00 EUR (onverminderd het recht van MENATAM om compensatie te verkrijgen voor de daadwerkelijk geleden schade indien zij kan aantonen dat deze groter is.
5.2.6 Een Project kan door de Koper niet als niet geleverd beschouwd worden in geval van uitputting van de voorraad bij een van onze leveranciers, op voorwaarde dat het Project in afwachting van de oplossing van het voorraadprobleem met behulp van geleend materiaal gebruiksklaar wordt gemaakt, ofwel dus beschouwd kan worden als een Functioneel Project.
5.2.7 Indien het om redenen die bij de Koper liggen onmogelijk is om binnen de 24 maanden volgend op de ondertekening van de bestelbon te leveren, dan heeft MENATAM het recht om aan te nemen dat de overeenkomst wordt ontbonden ten nadele van de Koper indien ook een voorafgaande ingebrekestelling zonder resultaat blijft. In dat geval, (i) is de Koper opslagkosten verschuldigd van 80,00 EUR per begonnen week voor een keuken en 30,00 EUR per begonnen week voor een Binnenhuisinrichting, onverminderd het recht van MENATAM om compensatie te verkrijgen voor de daadwerkelijk geleden schade indien zij kan aantonen dat deze groter is en (ii) kan MENATAM bij wijze van bijkomende schadevergoeding naar eigen goeddunken over de goederen beschikken.
5.2.8 Ten opzichte van een Koper-Onderneming is de aangegeven levertermijn van MENATAM slechts indicatief, in die mate dat MENATAM niet aansprakelijk kan worden gesteld indien deze termijn zou worden overschreden.
5.3 Uitputting van de voorraad
In geval van uitputting van de voorraad bij een leverancier wordt de Koper hiervan op de hoogte gesteld en krijgt hij een nieuwe termijn of een alternatief voorstel.
5.4 Promotionele aanbiedingen
Eventuele promotionele aanbiedingen zijn slechts geldig binnen de volgende cumulatieve limieten:
- Ondertekenen door de Koper van de bestelbon binnen de geldigheidsduur van de aanbieding in kwestie;
- Beschikbaarheid van de voorraad;
- Promotionele aanbiedingen die uitsluitend en expliciet betrekking hebben op producten die verkocht worden door MENATAM.
6. SANCTIE BIJ NIET-NALEVING VAN DE CONTRACTUELE VERPLICHTINGEN
6.1 Voorafgaande voorwaarde:
Elke partij behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor af te wijken van de hierna vermelde forfaitaire schattingen en een beroep te doen op het gemene recht. Daarvoor is een bewijs nodig van het bestaan en het bedrag van de werkelijk geleden schade als gevolg van de niet-naleving van de contractuele verplichtingen.
6.2 Betalingsachterstand
6.2.1 In geval van niet-betaling op de vervaldag, zal elk bedrag dat door de Koper verschuldigd is en onbetaald blijft, van rechtswege en zonder ingebrekestelling worden verhoogd met 15% als forfaitaire schadevergoeding voor de geleden schade, met een minimum van 150,00 EUR (excl. BTW). Er zal ook een verwijlintrest van 12% per jaar verschuldigd zijn vanaf de vervaldatum van de factuur, van rechtswege en zonder voorafgaande ingebrekestelling.
6.2.2 In geval de overeenkomst gesloten is met een Koper-Consument, zal deze clausule slechts van toepassing zijn na het versturen van een ingebrekestelling en na het verstrijken van een termijn van ten minste veertien kalenderdagen, die ingaat hetzij op de derde werkdag, hetzij, in geval van een elektronische herinnering, op de kalenderdag die volgt op die waarop de herinnering aan de consument wordt verzonden. Bovendien zullen (i) de verwijlintresten en (ii) de forfaitaire vergoeding die in het vorige lid zijn voorzien, worden berekend overeenkomstig artikel XIX.4 van het Wetboek Economisch recht.
Elk bedrag dat MENATAM contractueel verschuldigd zou zijn aan de Koper-Consument in de zin van artikel I.1.2° van het Wetboek Economisch Recht, zal onder dezelfde voorwaarden worden verhoogd met dezelfde vergoeding.
6.3 Laattijdige levering
Indien de Koper-Consument geconfronteerd wordt met een vertraging van de oplevering van het Project dat betrekking heeft op de data van de levering en de installatie zoals vermeld op het opmetingsverslag, dan heeft de Koper-Consument het recht om een vergoeding te vragen. Die vergoeding is vastgelegd op 80,00 EUR per week vertraging voor een keuken en 30,00 EUR per week vertraging voor Binnenhuisinrichting. Wanneer er sprake is van een overmachtsituatie (zie artikel13) of de ontbrekende onderdelen MENATAM niet verhinderen een Functioneel Project op te laten leveren, Koper geen aanspraak maken op deze vergoeding. De Koper-Onderneming heeft geen enkel recht op bovenvermelde vergoeding.
Ook in het geval wanneer de vertraging rechtstreeks of onrechtstreeks te wijten is aan de Koper, is deze vergoeding niet verschuldigd.
7. OPLEVERING
Na installatie van een Project wordt digitaal een montagerapport opgesteld. Dit rapport wordt door de medewerker van MENATAM en door de Koper op de tablet van de medewerker ondertekend. Een kopie van het rapport wordt automatisch naar de Koper gestuurd. Indien de Koper niet aanwezig of vertegenwoordigd is, wordt het rapport door de medewerker van MENATAM ondertekend en naar de Koper gestuurd, die na ontvangst van dit rapport een termijn van zeven (7) dagen heeft om eventuele opmerkingen te maken. Na afloop van deze termijn wordt het rapport geacht aanvaard te zijn en vormt dit een bewijs van aanvaarding van de installatie van het Project.
8. VERBREKINGSVERGOEDING
8.1 De annulering van een bestelling door de Koper-Consument in de periode tussen de ondertekening van de bestelbon en de opmeting kan aanvaard worden middels betaling van een verbrekingsvergoeding van 30% van het totaal van de bestelling met een minimum van 250,00 EUR (excl. BTW), onverminderd het recht van MENATAM om compensatie te verkrijgen voor de daadwerkelijk geleden schade indien zij kan aantonen dat deze groter is. Deze mogelijkheid is uitgesloten voor de Koper-Onderneming die in voorkomend geval het volledige bedrag verschuldigd blijft in geval van annulering, op welk moment dan ook.
8.2 Ten opzichte van de Koper-Consument zal MENATAM dezelfde forfaitaire vergoeding verschuldigd zijn in geval van eenzijdige annulering van de bestelling, onverminderd het recht van de Koper-Consument om compensatie te verkrijgen voor de daadwerkelijk geleden schade indien deze kan aantonen dat deze groter is.
8.3 De opmeting wordt veruitwendigd aan de hand van een digitaal opmetingsrapport. Het moment waarop het opmetingsrapport is opgesteld wordt beschouwd als het begin van de productie van een Project, zodat elke annulering van een bestelling, om welke reden dan ook, vanaf die datum van rechtswege tot de volledige betaling leidt van de bestelling.
9. VERKOOP OP AFSTAND AAN EEN KOPER-CONSUMENT
9.1 In afwijking van het voorgaande beschikt de Koper-Consument, in het geval dat een verkoop op afstand tot stand komt conform art. VI. 51 en 71 Wetboek Economisch Recht, hetzij bij de Koper-Consument thuis, hetzij op een beurs of salon, over een termijn van veertien (14) dagen om zijn bestelling kosteloos te annuleren.
9.2 Om die annulering in te roepen, moet de koper zijn beslissing van de herroeping van het contract kenbaar maken met een ondubbelzinnige verklaring.
10. GARANTIE
10.1 Zichtbaar gebrek – betwistingstermijn
10.1.1 Om in aanmerking te kunnen worden genomen, moeten klachten met betrekking tot verlies, zichtbare schade aan de geleverde goederen, onvolledige of niet-conforme levering op het leveringsdocument vermeld worden, op het ogenblik van de levering (binnen de twee maanden na de ontdekking van de niet-conformiteit voor de consumenten in de zin van artikel 1649bis van het oude Burgerlijk Wetboek). In het kader van een besteld Project bij en geïnstalleerd door MENATAM (of een van haar onderaannemers die een dienstverleningsovereenkomst heeft met MENATAM), moet elk zichtbaar gebrek en elke schade of non-conformiteit aan de installateur worden gemeld bij de oplevering van de werf en ten laatste bij het ondertekenen van het opleveringsverslag. De oplevering vindt plaats op de dag van de installatie en in het bijzijn van de Koper en de installateur en eventuele opmerkingen dienen te worden opgenomen in het ondertekende opleveringsverslag (en dit, binnen de twee maanden na de ontdekking van de niet)-conformiteit. In geval van dienst na verkoop zal een nieuwe oplevering plaatsvinden op het ogenblik dat de werf definitief in orde wordt gebracht. Indien geen oplevering van de werf plaatsvindt in het bijzijn van de Koper en bij gebrek aan schriftelijke kennisgeving door de klant binnen de zeven (7) dagen, wordt de levering van de goederen en diensten definitief als conform en in goede staat beschouwd (zonder dat hiermee de garantie op conforme verkoop wordt uitgesloten ten opzichte van een consument zoals voorzien in artikel 1649quater (oud) Burgerlijk Wetboek.
10.1.2 Voor alle goederen die de Koper aankoopt en meeneemt in een winkel, beschikt de Koper over een betwistingstermijn van twee (2) maanden die ingaat op de dag dat de Koper die consument is in de zin van artikel 1649bis (oud) Burgerlijk Wetboek het gebrek heeft vastgesteld (hetgeen voor de zichtbare gebreken geacht wordt de dag te zijn van het meenemen van de goederen). Iedere Koper die geen consument is in de zin van artikel 1649bis (oud) Burgerlijk Wetboek beschikt over een betwistingstermijn van maximaal dertig (30) dagen na de levering (ofwel de datum waarop deze de goederen heeft meegenomen.)
10.2 Garanties
10.2.1 Algemeen
10.2.1.1 Huidig artikel 10.2 is slechts van toepassing op de Kopers-Consumenten in de zin van artikel 1649bis van het (oud) Burgerlijk Wetboek.
10.2.1.2 MENATAM kent een commerciële garantie toe, bijkomend op de wettelijk geldende garanties (zoals de conformiteitsgarantie voor consumptiegoederen aan een consument in de zin van artikel 1649bis (oud) Burgerlijk Wetboek. Niets binnen dit artikel beperkt of sluit de wettelijke garanties uit. De garantie begint te lopen op de dag van levering bij de Koper of in de winkel.
10.2.1.3 Om een beroep te doen op de garantie, moet de Koper (i) MENATAM verwittigen van het vastgestelde conformiteitsgebrek binnen een termijn van twee (2) maanden waarin het gebrek werd ontdekt of redelijkerwijs had kunnen ontdekt worden door de Koper, en (ii) een kopie van zijn bestelbon of bij gebrek daaraan de referentie van het Project voorleggen. Bij gebrek aan het voldoen van deze voorwaarden zal het beroep op de garantie niet worden behandeld en wordt het verzoek als nietig beschouwd.
10.2.1.4 De garanties die toegekend zijn door MENATAM zullen enkel van toepassing zijn op de gebreken van de conformiteit die bestaan op moment van de levering van de producten en bij een correct huishoudelijk gebruik.
10.2.2 Meubilair
10.2.2.1 MENATAM biedt tien (10) jaar garantie op elk gebrek aan het meubilair. Met meubilair wordt bedoeld meubels (kastelementen en fronten), panelen, plinten, laminaatwerkbladen en -achterwanden.
10.2.2.2 Voor de andere materialen (natuursteen, graniet, composiet kwarts, keramiek, inox, hout, corian, fenix, klassiek of gehard glas, panelen in aluminium en polyethyleen) zijn de garantievoorwaarden van de fabrikanten van toepassing.
10.2.2.3 MENATAM biedt 25 jaar garantie op losse stukken. Met losse stukken wordt bedoeld scharnieren, mechanismen en glijsystemen van deuren en van lades.
10.2.2.4 De garantie is beperkt tot de herstelling of vervanging van de stukken die door de fabrikant als defect worden beschouwd. Indien het defecte materiaal niet vervangen kan worden (materiaal niet meer beschikbaar bij de fabrikant), zal MENATAM een andere oplossing voorstellen die aangepast is aan de Koper. Met een aangepaste oplossing wordt bedoeld een gelijkaardige component of bekleding die past bij de rest van het meubilair en van hetzelfde prijsniveau als de aanvankelijk gekochte component.
10.2.2.5 Bij volledige vervanging van de defecte elementen loopt de oorspronkelijke garantie van de vervangen elementen door.
10.2.3 Accessoires - MENATAM biedt twee (2) jaar garantie op accessoires (afvalbak, transformator, spiegels, handgrepen, tafelpoten, broekhouders, schoenenrekken, …).
10.2.4 Elektrische apparatuur en sanitair - Op elektrische huishoudtoestellen en sanitair zijn de garantievoorwaarden van de fabrikant van toepassing.
10.2.5 Arbeid en verplaatsingen - MENATAM biedt tien (10) jaar garantie op arbeid en verplaatsingen.
10.3 Uitsluitingen van de garantie
Er wordt aan herinnerd dat de garantie uiteraard niet van toepassing is voor :
- Alle schade die het gevolg is van een brand, waterschade, een ongeval of een natuurramp;
- Alle schade of gebreken die opzettelijk of door nalatigheid, door onoordeelkundige behandeling, abnormaal gebruik of gebruik dat niet in overeenstemming is met de voorschriften van de fabrikant veroorzaakt werden;
- Alle schade die verband houdt met vocht, voor zover deze niet het gevolg is van niet-correcte plaatsing. Zo geldt de garantie niet voor vochtschade als gevolg van bijvoorbeeld het niet vervangen van de siliconen afdichtingen (aanbevolen om de drie (3) jaar en uit te voeren door de koper);
- Alle schade die een derde of de koper zelf heeft hersteld of trachten te herstellen;
- Alle schade die veroorzaakt werd door ingrepen of handelingen van een derde (namelijk een persoon die niet voor MENATAM of een van haar onderaannemers werkt) of door de Koper, waarbij elke tijdelijke of voorlopige herstelling ten laste blijft van de Koper, die bovendien de gevolgen draagt van de eventuele verergering van de schade als gevolg daarvan;
- Alle schade die het gevolg is van commercieel, professioneel of collectief gebruik van de goederen;
- Krassen, afschilferingen schrammen en meer algemeen alle veroorzaakte beschadigingen die de werking ervan niet schaden,
- Normale slijtage of abnormale slijtage als gevolg, bijvoorbeeld, van slecht onderhoud (zie onderhoudsboekje) of van externe oorzaken (waterinsijpeling, te hoge temperatuur, vocht, schokken, verkeerd of oneigenlijk gebruik, ongeschikte onderhoudsproducten, enz.;
- Alle schade die voortvloeit uit:
- Overbelasting van de planken, stangen of lades;
- Rechtstreekse blootstelling aan zonlicht (waardoor bijvoorbeeld de tinten veranderen);
- Grote temperatuurwijzigingen;
- Abnormaal vochtige omstandigheden (die bijvoorbeeld oxidatie van metalen onderdelen veroorzaken);
- Ongedierte afkomstig uit de vertrekken van de koper.
- Alle schade aan onderdelen veroorzaakt door montage, plaatsing of levering die niet door MENATAM nv werd uitgevoerd;
- De bijzonderheden van hout, de normale werking van massief hout (dat, zoals elk natuurproduct, in de loop van de tijd kan veranderen);
- De vervanging van onderdelen in het kader van onderhoud (afzuigkapfilters, lampen ...).
11. SHOWROOMMEUBILAIR
Behalve aan de hiervoor aangehaalde algemene voorwaarden is de aankoop van keukens of inbouwkasten uit een van onze showrooms onderworpen aan de volgende bijzondere voorwaarden:
- Bij aankoop/bestelling wordt 50% van de totale prijs betaald. Het saldo is opeisbaar bij afhaling van de goederen.
- De producten worden verkocht in de staat die gekend, vastgesteld en aanvaard is door de klant op het ogenblik van aankoop/bestelling. De garantietermijn bedraagt één (1) jaar, met dien verstande dat er geen garantie wordt gegeven voor fouten of gebreken die in de showroom worden vastgesteld.
- De garantie op elektrische huishoudtoestellen is beperkt tot de door de fabrikant en/of importeur aan MENATAM toegekende garantie zoals beschreven in de bij de goederen gevoegde documenten.
- Het meubilair wordt gedemonteerd en meegenomen door de Koper op de datum van demontage bepaald door MENATAM, dit alles op kosten en op risico van de Koper.
- Op goederen die door de Koper gedemonteerd en gemonteerd worden, wordt geen garantie verleend op arbeid.
12. PLAATSING EN AANSLUITING
12.1 Bij verkoop van een Project met plaatsing door een door MENATAM erkende onderaannemer, geldt de prijs die voor deze dienst op het ogenblik van de verkoop werd vastgesteld voor plaatsing op een voorbereide werf, d.w.z. een werf gekenmerkt door een volledig vrijgemaakte ruimte met stevige, loodrechte en haakse muren, een effen en droge vloer en de aanwezigheid van een operationele water-, gas- en elektriciteitsaanvoer op de plaatsen vermeld op het technisch plan, evenals een afvoer voor water en afzuigkap. Aangezien voornoemde installaties (water, gas, elektriciteit) uitdrukkelijk geacht worden conform te zijn met de geldende voorschriften en reglementeringen, ontslaat de Koper MENATAM van alle aansprakelijkheid hiervoor.
12.2 Stelt de plaatser op de werf een non-conformiteit vast in vergelijking met het vooraf opgestelde contract waardoor montage onmogelijk is, dan is artikel 3.2 van toepassing. Indien de in te richten ruimte bij de Koper niet volledig is afgewerkt, dus een ruimte waar het plafond nog niet af en droog is of de vloerafwerking nog niet is aangebracht, onderneemt MENATAM geen enkele actie voor de opmeting en de bestelling van de goederen van de Koper.
Bij verkoop van een Project met plaatsing door een partner waarnaar MENATAM heeft doorverwezen maar zonder opmeting, kunnen de MENATAM en de partner niet aansprakelijk worden gesteld voor een slechte opmeting door de Koper die het volledig of gedeeltelijk onmogelijk zou maken om de meubels van het Project te plaatsen. De uren die gepresteerd worden wegens een slechte opmeting zijn voor rekening van de Koper en ze geven aanleiding tot een forfaitaire vergoeding van 100,00 EUR (excl. BTW) voor het eerste uur + 55,00 EUR (excl. BTW) per extra uur en per plaatser.
12.3 Voor de plaatsing van de elektrische huishoudtoestellen zal MENATAM instaan voor de aansluiting ervan, indien dat vooraf is overeengekomen en enkel op bestaande, conforme en functionele installaties. Met andere woorden dient de Koper nauwgezet het technisch plan te respecteren dat werd opgesteld door MENATAM op basis van het Project van de Koper, waarmee de Koper ook heeft ingestemd. Dit technisch plan bevat de posities en de details van de elektrische en sanitaire installaties die noodzakelijk zijn voor het project. Met aansluiting wordt de indienststelling van de toestellen bedoeld. Bij deze aansluiting zijn elektriciteits- en loodgieterswerken, schrijnwerk, afstellingen of andere werken die nodig zijn voor de indienststelling dus niet inbegrepen.
12.4 De plaatser zal enkel de toestellen plaatsen waarvoor dat bij de verkoop werd overeengekomen. Hij zal geen enk el ander toestel aansluiten, configureren of bevestigen.
12.5 De waterdichtheid van de sanitaire aansluitingen (loodgieterij) wordt tot vijftien (15) dagen na plaatsing gegarandeerd. De Koper dient echter wel de waterdichtheid van de sifon(s) te controleren. MENATAM adviseert hierbij de waterdichtheid te controleren na 15 dagen van gebruik.
12.6 MENATAM kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor retouches aan het plafond en de verf die na de plaatsing of uitvoering van afwerking of garantie-interventienodig zouden kunnen zijn. Die herstellingen zijn uitsluitend ten laste van de Koper.
12.7 In het geval de plaatser een (externe) onderaannemer is die werd aangesteld door MENTAM, sluiten de partijen de mogelijkheid van de toepassing van artikel 6.3 Burgerlijk Wetboek uit.
13. OVERMACHT
Elk onvoorspelbaar, onafwendbaar voorval van welke aard dan ook buiten de wil van de partijen om dat de afgesloten overeenkomst tijdelijk of definitief onuitvoerbaar maakt en dat, naargelang het geval, toelaat om de uitvoering ervan op te schorten, ze te annuleren of op te zeggen, vormt een geval van overmacht. Een geval van overmacht kan door de partijen worden ingeroepen op voorwaarde dat het zich voordeed binnen de contractuele termijn. Worden met name beschouwd als gevallen van overmacht: een pandemie en alle maatregelen genomen door de regering om deze te bestrijden, oorlog, opstand of rellen, aardbevingen, natuurrampen, als abnormaal beschouwde slechte weersomstandigheden, brand in lokalen of van goederen, stakingen en lock-outs, vervoersongelukken en stopzettingen van de levering van grondstoffen die de productie van bestellingen verhinderen, zonder dat deze opsomming limitatief is.
14. AANSPRAKELIJKHEID
14.1 De verbintenissen opgenomen in de overeenkomst betreffen slechts middelenverbintenissen.
14.2 In het geval MENATAM aansprakelijk wordt gesteld, om welke reden dan ook en onverminderd de toepassing van huidige algemene voorwaarden, is MENATAM slechts aansprakelijk voor directe en voorzienbare schade geleden door de Koper en uitsluitend veroorzaakt door haar grove en opzettelijke nalatigheid, met uitsluiting van welke andere schade dan ook, direct of indirect, zoals in het bijzonder winstderving of winstverlies, verhoging van algemene kosten en uitgaven of elke andere indirecte schade of verlies.
15. HERZIENINGSCLAUSULE
MENATAM behoudt zich conform artikel 5.74 Burgerlijk Wetboek het recht voor de overeenkomst te heronderhandelen met het oog op wijziging of beëindiging als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
- Een verandering in de omstandigheden maakt de uitvoering van de overeenkomst uitermate duur, waardoor deze redelijkerwijs niet kan worden afgedwongen;
- deze verandering was op het ogenblik van de totstandkoming van de overeenkomst niet voorzienbaar;
- deze verandering kan niet worden geweten aan MENATAM.
16. GEDEELTELIJKE NIETIGHEID
16.1 De annulering van de ene of de andere clausule van deze algemene verkoopvoorwaarden kan niet de annulering van de algemene verkoopvoorwaarden in hun geheel met zich meebrengen, op voorwaarde dat het evenwicht en het algemene opzet ervan behouden kunnen blijven.
16.2 In het geval van de annulering, nietigheid of onwettigheid van eender welke clausule of eender welk deel van een clausule van deze algemene verkoopvoorwaarden verbinden de partijen zich ertoe om te goeder trouw een clausule of deel van een clausule te onderhandelen die ze ter vervanging afsluiten met gelijkwaardige juridische draagwijdte en gevolgen.
17. VERWERKING VAN DE PERSOONSGEGEVENS
De gegevens over de Koper die verzameld worden bij bestellingen of het afsluiten van contracten worden gebruikt met volledige inachtneming van de Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (de Algemene Verordening Gegevensbescherming) (“AVG”) en conform het privacybeleid van MENATAM, steeds te consulteren via (www.eggo.be/nl/privacy). De Koper heeft het recht op inzage en rechtzetting van zijn persoonsgegevens.
18. TOEPASSELIJK RECHT EN BEVOEGDE RECHTBANKEN
18.1 Deze algemene verkoopvoorwaarden en alle contracten die in het kader daarvan worden afgesloten vallen onder het Belgisch recht.
18.2 Onverminderd de naleving van artikel VI.83, 23° Wetboek Economisch Recht, zijn de rechtbanken van Namen als enige bevoegd.
Versie: augustus 2024.